Annonce

Annonce

Henrik Lund står med diplom og en buket blomster

Henrik Lund fra Naturli' kunne for tredje år i træk modtage prisen for 'bedste plantebaserede produkt' for Smørbar. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Økologisk plantebaseret produkt scorede hattrick: Vandt for tredje år i træk

Priserne for 'bedste plantebaserede produkt' og 'bedste nye plantebaserede produkt' gik begge til økologiske varer, da Dansk Vegetarisk Forening uddelte sine årlige priser på Plant Food Festival i København.

Økologien indtog en hovedrolle, da Dansk Vegetarisk Forening (DVF) uddelte de årlige priser til de producenter og dagligvarekæder, der gør det bedst inden for plantebaserede fødevarer og det økologiske sortiment.

For tredje år i træk vandt Naturli' prisen 'bedste plantebaserede produkt' for sin økologiske plantebaserede Smørbar.

Prisen for årets 'bedste nye plantebaserede produkt' gik til Planteslagterne for deres økologiske Svampebøffen.

Vinderne blev fundet ved hjælp af en brugerafstemning forud for messen Plant Food Festival 2023.

Naturli's direktør, Henrik Lund, kom løbende fra sin stand og op på scenen, da Naturli' blev kåret som vinder. Her kunne han fortælle, at salget af Smørbar fortsætter med at gå fremad, bl.a. fordi den har vist sig at kunne holde en lavere pris end de animalske alternativer under inflationen.

Der var også en genganger i kategorien 'Årets plantebaserede supermarked', da Bilka vandt for femte år i træk med 83,3 point ud af 100 mulige. Denne pris er en af i alt fire priser, der uddeles til supermarkeder.

Vinderen af ‘Bedst-i-pris’ blev i år også Bilka, og det er tredje gang, at kæden vinder denne pris. Netto og Føtex kom ind på henholdsvis 2. og 3. pladsen. Der var 9 ud af de 12 testede supermarkeder, som havde alle 13 undersøgte basisvarer, hvilket er en nedgang i forhold til sidste år, da 10 af de nuværende supermarkeder havde alle 13 basisvarer på hylderne. 

Over 100 kr. i prisforskel

Hvad angår prisen var der en prisforskel på intet mindre end 137,74 kr. mellem det billigste og dyreste supermarked. Det er især på varer som økologisk tofu, hummus og falafler, at prisforskellen er størst. 

Lidl blev kåret som ‘Årets plantebaserede discountsupermarked’ med 59,8 ud af 100 point, og Spar blev kåret som “Årets højdespringer”. Det skyldes især en udvidelse af sortimentet, og en forbedring i placering af produkterne, hvor flere af de plantebaserede produkter har fået plads ved siden af de animalske produkter, så de er nemme at finde.

Planteslagterne vandt prisen for 'bedste nye plantebaserede produkt' med 'Svampebøffen'
Planteslagterne vandt prisen for 'bedste nye plantebaserede produkt' med 'Svampebøffen' . Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Testen viste imidlertid også en generel nedgang i det plantebaserede sortiment i de danske supermarkeder. Sidste års undersøgelse viste en gennemsnitlig stigning på 12,8 pct. sammenholdt med resultaterne fra 2021. I år ses en gennemsnitlig nedgang i det plantebaserede sortiment på 6 pct. sammenlignet med resultaterne fra sidste års undersøgelse.

"Generelt scorer mange af supermarkederne lavere i undersøgelsen i år end sidste år grundet det store fokus på at konkurrere med andre supermarkeder om at have de laveste priser på produkterne. Dette tager desværre fokus fra at implementere flere plantebaserede produkter og løsninger, som kan hjælpe forbrugerne med at træffe grønnere valg i købssituationen,” siger Marie Luja Rasmussen, der er projektleder for plantebaseret økologi til detailhandlen i Plantebaseret Videnscenter, om årets resultat.

Håber nedgangen er midlertidig

DVF håber, at nedgangen i sortimentet er et midlertidigt dyp, og at supermarkederne snart kommer tilbage i gear, så forbrugerne får lettere ved at træffe sunde, klima-, dyre- og miljøvenlige valg, når de handler. 

"Vi indgår løbende i dialog med supermarkederne om mulighederne for at øge deres sortiment af plantebaserede økologiske fødevarer. Herudover hvordan de kan eksponere forbrugerne for de plantebaserede produkter gennem tilbud, placering ved siden af de animalske fødevarer, og ved at være en del af vores Grøn Januar-kampagne. Her synliggør og oplyser vi om udbuddet af plantebaserede måltider og produkter i samarbejde med supermarkeder, producenter, grossister og spisesteder,” siger Claire Demontreuil, der er kampagneleder for Grøn Januar i Dansk Vegetarisk Forening. 

Undersøgelsen af supermarkederne blev foretaget i efteråret af DVF's medarbejdere i tre butikker i hver kæde i forskellige landsdele. Online-supermarkedet blev også undersøgt ad tre omgange, men på forskellige tidspunkter og af forskellige medarbejdere.

Supermarkederne er i alt blevet målt på 122 parametre, herunder er over 70 forskellige varer blevet undersøgt. Yderligere bliver størrelsen af udvalget, prisen, hvorvidt der er en økologisk variant samt placeringen vurderet for flere produktkategorier som plantedrikke og plantebaserede bøffer.

Varer som linser, bønner, nødder, kerner og økologisk dansk frugt og grønt i sæson er også en del af undersøgelsen.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel